sobota 14. března 2015

NÁRODNÍ HRDOST

Tento týden jsem strávila cestováním. Rozhodla jsem se využít jarní prázdniny našich dětí k návštěvě obchodních partnerů a poznání částí Evropy, kde jsem dosud nikdy nebyla ani já, ani nikdo z mojí rodiny. 


Utěrka Alsace Gourmand, Beauvillé
Snažím se využít každé příležitosti, aby moje děti poznaly země, jazyky a kultury, které je bezprostředně obklopují před tím, než se třeba rozhodnou rozletět dál do světa. Ačkoli by děti často raději volily moře, případně nájezdy na obchodní centra, jsem neoblomná a trpělivě jim vnucuji, nastudované informace o právě navštíveném městě a kraji. A co je nejhorší, na zpáteční cestě je zkouším z toho, co si zapamatovaly. 




Zástěra Mille Eclats, Garnier Thiebaut
Bohužel pro mě, většinou si pamatují informace typu - Amsterodam = skvělé hranolky a super rokerský pokoj v hotelu; Bruggy = tam jsme byli? aha ty jahody v čokoládě a hotel s krásnými obrazy na stropě; Pompeje - pokoj kde jsme hrůzou z výbuchu sopky nemohli usnout; Řím = mistrovství světa ve fotbale (pardon, to si pamatuje manžel) a 3 dny bez internetu (že jsme bydleli vedle Collosea je vedlejší);... Z cesty po Alsasku si předpokládám budou mé ratolesti pamatovat především nově objevený koncept restaurací Bufallo Grill, který teď zbožňují.

Původní vzor svatebního šátku alsaské nevěsty, Beauvillé
Většinu týdne jsem strávila ve Francii, respektive v její severovýchodní části - Alsasku. A jak je u mě zvykem, naprosto jsem mu propadla.

Francouze jsem doposud vždy pokládala za arogantní národ a zpětně se za to nesmírně omlouvám*. Je velký rozdíl mezi arogancí a národní hrdostí. Po dlouhé době jsem zažila co to je, když město, které živí textilní průmysl a zemědělství, má obchody z 90% jen s těmito artikly, za kterými dojíždí celá země i svět. 

Utěrka Gateaux Delicieux Abricot, Garnier Thiebaut
Co to je, když majitel brání nejen svoji továrnu proti importu z Asie, ale založí a řídí asociaci, která pomáhá stejným typům továren, mnohdy konkurenčním, aby uživily všechny svoje zaměstnance a udržely jejich pracovní místa, ačkoli technologie jejich potřebu neustále snižuje. 

Co to je, když mít firmu neznamená jen stát se přez noc milionářem a podřídit tomu vše, ale mít respekt k půdě, lidem, historii.
Aquarius - nová kolekce textilu zahrnuje i polštářky, Beauville
Po dlouhé době někdo chápal, proč nechci prodávat levné zboží s velkým ziskem, ale budovat firmu na evropské kultuře, garanci služeb a kvalitě. Že to snad není jen přežitek mé, pomalu vymírající generace, která lpí na původu zboží.

Jistě jsou značky, které vyrábějí v Asii kvalitně, nebo dokonce nejlépe na světě, ale to jsou především firmy, které se už stovky let živí produkty, které asijský kontinent objevil (jako je například porcelán). Zanedlouho se s takovou vyjímečnou značkou setkáte v naší prodejně. Stále je ale mnoho produktů a značek zde, v Evropě, které stojí za ochranu. Které nepředávají své unikátní výrobní postupy trhům, které je učiní slabými a nechráněnými.


Ubrus Palais Royal, Beauvillé
Jsem hrdá Češka a stejně hrdá Evropanka. A je mi stále moc líto, jak skončil náš vlastní textilní průmysl, sklárny a porcelánky, které nás ve světě proslavily. 

Bylo mi opravdu smutno, když jsem projížděla oblastí Lorraine, tolik podobnou našim Krkonoším. S jediným rozdílem - tady textilní továrny nechátrají a jediným příjmem regionu nejsou lyžařské svahy a související zábavní a konzumní průmysl. 
Prostírka Mysterieuse, Garnier Thiebaut - již brzy v naší nabdce
No, ale abych Vás přivedla na hezké myšlenky. Oblast Alsaska, kde jsem trávila tento týden, není jen vynikající víno, sýry, bábovka a vepřové klobásky. Je to také rodiště sochaře Bartholdiho, množství jezer a krásných lesů, kachen a čápů. A v neposlední řadě je to oblast, kde se posledních 300 let vyrábí množství kvalitního textilu na stůl i do ložnice.

My z této oblasti zprostředkováváme našim zákazníkům 2 důležité značky.



První unikátní značkou je Beauvillé z nádherného města Ribeauvillé. Firma, která nezměnila výrazně výrobní postupy už 2 století.  A proto je nesmírně cenná. Dokázala, při dnešním tlaku na objem a ziskovost, udržet s mírnou modernizací, historický postup ručního potisku textilu, který vznikl v tomto regionu. I proto je majitelem titulu "Hrdý nositel národního dědictví Francie".



Další a novou značkou, kterou máme to štěstí zastupovat a prodávat je Garnier Thiebaut. Firma, která vyrábí žákársky tkanou bavlnu (damašek) v nejvyšší kvalitě a náročnosti výroby. Firma, jejíž výrobky mi připomínají ubrusy mé babičky z doby první republiky. Z doby, kdy výbava nevěsty obsahovala, kromě porcelánu a křišťálu, vždy luxusní sadu povlečení a ubrus s ubrousky, velmi často s vyšívanými monogramy.

Již brzy se v naší nabídce seznámíte jak s vysokou kvalitou damašku v množství nádherných vzorů a barev, tak s unikátní povrchovou úpravou látek, která je chrání proti ušpinění a nasákavosti. Textilie s touto úpravou budeme mít k dispozici jak v provedení jako hotové ubrusy, prostírky a zástěry, tak v metrovém zboží, které budeme schopni ušít na míru Vašemu stolu.


Nejvyšší kvalita damašku, Garnier Thiebaut
Jsem ráda, že se znovu vrací doba, kdy si začínáme uvědomovat rozdíl mezi kvalitou a kvantitou. Doba, kdy si uvědomujeme vyjímečnost chvíle, kdy slavnostně prostřeme stůl a servírujeme na krásném nádobí vlastní kulinářské výtvory rodině a přátelům. A třeba se jednou mezi námi najdou další odvážní lidé, kteří postaví továrny, na které budeme moci být hrdí po mnoho generací. A vím, že už tací jsou a moc jim držím palce!

*Z omluvy vyjímám pařížské číšníky. Na jejich aroganci vůči každému, kdo nemluví bezchybně francouzsky, tvrdošíjně trvám. Ale od návštěv pařížských restaurací mne neodradí ani nejotrlejší z nich. Naštěstí si totiž francouzská kinematografie dovolila na tyto vlastní rysy poukázat v geniálních filmech s Louisem de Funés. Vzpomínka na ně mi, vždycky v takové situaci, zvedne náladu.

Žádné komentáře:

Okomentovat