neděle 2. listopadu 2014

VÁNOČNÍ UBRUSY

Tradiční motiv i barevnost - běhouny a prostírky v červené barvě máme skladem
Pokud jste jako já, tak jste posledních pár Vánoc nějak "přežili", ale rozhodně jste si je neužili. Dopřejte si jedno předčasné předsevzetí - že letos to uděláte pořádně. A jestli máte děti, zamyslete se. Co si z dětství a Vánoc pamatujete Vy? Já čekání na zlaté prasátko, vůni smaženého kapra, maminku krásně oblečenou u plotny v luxusní vyšívané zástěře a... čekání na Ježíškovo zazvonění.




Také si pamatuji každoroční vtip mého tatínka, jestli jsem slyšela ten výstřel,... (asi ho všichni znáte).




A co si asi zatím pamatují moje děti? Moji hysterii že 24. prosince ráno nemám vůbec nic pod kontrolou a dům, který nevypadá příliš vánočně.




Pracuji v obchodě, kde jsou Vánoce hlavní sezónou se vším všudy - frontami, zmatky a hlavně únavou na obou stranách barikády. Proto jsem několik posledních let (asi 10) začala Vánoce prožívat vždy až 24. prosince. Nákupy absolvuji vždy s posledními zoufalci a zásadně v bezprostředním okolí našeho obchodu - tedy v Kotvě a jejím nejbližším okolí. Beru co je po ruce s nekonečnými výčitkami, jestli jsem na někoho nezapomněla, nebo toho nemám pro svou rodinu málo. 

Běhouny a prostírky z kolekce Gstaad máme skladem
Vánoční pečení cukroví se odehrává pravidelně v cukrárně na Praze 4 a moje děti se ušpiní moukou nikoli v naší kuchyni, ale pokud má moje zlatá tchýně čas, tak u ní.




Vánoční stromeček si půjčuji kovový z obchodu (tak se nedivte, když z prodejny zmizí, s "kovovou" pravidelností, vždy 23.12. večer). Moje dcery, jak stárnou a designově vyzrávají, si tento stromek zamilovaly. Ale popravdě, většina návštěv pro stromek složený ze 4 tyčí, které drží 4 kovové obruče, nemá pochopení a buď se diskusi o naší výzdobě elegantně vyhýbá, nebo naostro řekne - "ozdoby jsou krásné, ale ten stromek"?


Hnědá možná nevypadá na první pohled jako klasická vánoční barva, ale věřte mi, je úžasně hřejivá

Navíc jsem tím vzala manželovi jednu z hlavních radostí - nákup nejdražšího stromku, minimálně ve středočeském kraji. Ten má pravidelně cca 4 metry (naše stropy 2,8 mtr.) a s rostoucím průměrem kmenu musíme pravidelně kupovat nové stojany. Zběsilý nákup nového stojanu pravidelně probíhá v nejbližším otevřeném obchodě pro kutily - spolu se světelným řetězem, který se, také naprosto pravidelně, vždy při zkušebním zapojení odmítne rozsvítit.


Bílý ubrus a běhoun Galaxie - je tak krásný a elegantní, že jsem vážně přemýšlela,
že si běhoun nechám upravit a budu ho nosit jako šálu.

Jak říkám. Letos to bude jinak. 
Cukroví mám už sice objednané v obvyklé cukrárně, ale stejně hodlám nějaké nekomplikované upéct.


Tohoto krasavce máme skladem ve velikosti 174 x 260 cm - 
- ideální pro stoly cca 100 x 200 cm
Mám trochu problém s tím, kde nakoupím suroviny na vánoční bujabézu. Obchod, kterému jsem roky s důvěrou svěřovala objednávku surovin na tuto polévku - tj. na všechny ryby a korýše (jak jim můj manžel říká - zdechliny), bohužel v letošním roce zavřel. Takže poběžím na Smíchov, místo přes ulici. Ach jo.





Jako předkrm, nebo spíš "zobku", připravím hranolky z kapra. Ty jsem poprvé vyzkoušela podle receptu v říjnovém Apetitu a jsou božské. Jedl je dokonce i můj italský švagr, který kapra přímo nesnáší, protože - jak říká - smrdí bahnem. Pravdou je, že jsme tutlali, z čeho hranolky jsou, ale i když se, po asi 20 vteřinách provalilo, že jsou z kapra, přesto je jedl.




Jako hlavní bude mořská ryba pečená v soli (a u maminky pár řízků z kapra). Inspiraci pro tento recept máme od shora jmenovaného švagra a tato úprava ryby u nás okamžitě zdomácněla.

Bramborový salát asi také použijeme mezinárodní a ne typicky český - jen z uvařených brambor s čerstvou, jemně na měsíčky nakrájenou cibulí, solí, pepřem a olivovým olejem.

Ale hlavně, náš stůl dostane nový vánoční ubrus. Na jeho výběru se bude podílet celá holčičí část rodiny. Tak se u toho snad nepohádáme. Záměrně do této aktivity nezapojuji manžela. Když si četl tenhle článek, okamžitě se mě otázal " jakej zase vánoční ubrus?"




Já mám nejraději elegantní a decentní vzory. 

Protože ale používáme bílý porcelán, asi tentokrát povolím a budu souhlasit i s vysloveně vánoční barevností, tj. červená, nebo zelená - nebo obě.





To ale neznamená že se vzdávám předem. Zkusím zaútočit na city nejstarší dcery, která má občas sklony k rebelii a pokusím se jí přesvědčit o neotřelé eleganci černého ubrusu. Skvěle by se hodil k našemu kovovému stromku :)

  


Jedním jsem si jistá. Mám výhodu, že dělám to co dělám a ať už volba padne na béžový, nebo červený ubrus, bude vypadat skvěle. A kdyby ne, budu se svou rodinou a to je nejdůležitější.





Žádné komentáře:

Okomentovat