úterý 12. srpna 2014

ŠVESTKOVÝ KOLÁČ SE ŽMOLENKOU



 - licensed picture from Pixmacthis image is licensed

Mám ráda švestky a miluju švestkový koláč. Bohužel, ačkoli jsem zkoušela několik receptů, nikdy to nebylo ono. Buď nebylo dobré těsto, nebo vrstvu těsta a švestek dělila podivná, nebo spíš nepovedená náplň. A že jsem se opravdu snažila. Manželova teta totiž patřila mezi koláčové bohyně. A vlastně i všechny moje tety ze Šumavy, vždy na co sáhly, to upekly skvěle. Takže já jsem si dala za cíl, alespoň se jim pekařsky přiblížit.

Mé kamarádky, vědomy si mého švestkové komplexu, mi pravidelně na konci léta začínají nosit jejich úžasné švestkové koláče, navíc s komentářem typu "... ale prosim Tě, vždyť je to nejjednodušší koláč na světě, to zvládneš i Ty". Pravidelně sním většinu koláče sama a můj komplex, s každým nepodařeným, švestkovým propadákem, sílí.

Tentokrát jsem se, jako každý rok s příchodem švestek, rozhodla konat. Do své biobedýnky jsem si nechala přibalit 3 kg švestek. Manžel si okamžitě 2 kg švestek rezervoval na švestkové knedlíky a mě tedy zbylo švestek tak akorát na 1 pokus o vytoužený švestkový koláč.

Tentokrát zkouším jednoduše vyhlížející recept, tak mi držte palce. Vyhrnuji rukávy a jdu do toho!

 - licensed picture from Pixmacthis image is licensed
ŠVESTKOVÝ KOLÁČ SE ŽMOLENKOU

Už těsto jsem si zamilovala. Tenhle pocit asi znají jen ženy. To uspokojení z krásného, lesklého, hebkého těsta, které slibuje skvělý výsledek.

Takže, zatím, co se koláč peče v troubě, sdílím s Vámi tento recept a tiše doufám, že se mé nadšení z těsta odrazí na chuti koláče:

Těsto + švestky:
  • 500 g + 1 lžíce hladké mouky
  • 2 žloutky
  • 300 ml vlažného mléka
  • 42 g čerstvého, nebo 1 balíček sušeného droždí
  • 80 g hnědého cukru
  • 80 g rozpuštěného másla
  • špetka soli 
  • 1 kg švestek

Ve 100 ml vlažného mléka s 1 lžící hladké mouky a lžičkou cukru necháte nakynout droždí. Nasypte mouku do velké mísy. Smíchejte s kváskem, cukrem a solí. V další misce smíchejte zbylé mléko, rozpuštěné máslo a 2 žloutky. Vypracujte těsto, nechte kynout přibližně 45 minut.

Zatímco kyne těsto, omyjte, rozpůlte a vypeckujte švestky.

Připravte si žmolenku, na kterou potřebujete: 
  • 100 g povoleného másla
  • 80 g bílého cukru krystal
  • 160 g hrubé mouky
Všechny ingredience dejte do středně velké mísy a promněte v prstech, dokud nevytvoříte kompaktní žmolenku.


Když těsto vykynulo, vyložte pečící plech pergamenovým papírem a prsty rozprostřete těsto po plechu. Těsto hustě obložte půlkami švestek, slupkou dolů, posypte žmolenkou a vložte na 20-25 minut do trouby na 170°C. Špejlí vyzkoušejte, jestli už těsto nelepí a servírujte lehce poprášené cukrem (pokud máte rádi koláč sladký).

A já jdu vyndat koláč z trouby. Voní skvěle!

Navíc, protože mi do schránky, jako naschvál, přišel katalog ovocných stromků a keřů, objednala jsem si nový stromek - švestku domácí velkoplodou.

Žádné komentáře:

Okomentovat