úterý 19. srpna 2014

JAK JSEM UTLOUKLA SVÉ PRVNÍ MÁSLO

 - licensed picture from Pixmacthis image is licensed
 legální fotografie z fotobanky www.pixmac.cz
Je to luxus, domácí chléb a máslo
Tak jsem dnes utloukla své první máslo, respektive vyšlehala. A mám z něj obrovskou radost, protože po domácím chlebu a domácích houskách, mám za sebou úspěšně další díl skládanky - domácí máslo. Hurááá. Tedy téměř domácí, protože smetanu, ze které jsem máslo vyrobila, jsem koupila :) Na kravku nemáme dost velkou zahradu :)

Co přesně mě k tomu nápadu přivedlo? Velká obliba bylinkového másla v naší rodině. Dosud jsem ho vyráběla z koupeného másla, které jsem nechala povolit a pak jej ochutila a znovu nechala ztuhnout. Teď už vím jak na to a kupovat máslo budu jen v případě nouze.

Co mě na domácím másle překvapilo? Krásně žlutá barva a konzistence, která jde ihned po oddělení podmáslí namazat na chleba. Máslo se rozpouští velmi pomalu a naopak, ho namažete snadno na chleba i po ztuhnutí v lednici.

Jak na to? Také si pamatujete, jak Vám maminka kladla na srdce "Pozor! Ať z té šlehačky nemáš máslo!" No tak to je přesně ten návod. Prostě šleháte šlehačku tak dlouho, dokud se z ní neoddělí 2 hmoty - máslo a podmáslí. Ten moment poznáte jednoduše. Mixér Vám to oznámí rychlou změnou zvuku. Uslyšíte, že v něm začně šplouchat podmáslí. Mixér doporučuji při šlehání zakrýt utěrkou nebo víkem, jinak Vám podmáslí bude cákat po kuchyni.

Tak takhle vypadá máslo po cca 2 hodinách v lednici
- krásně se maže, nemusíte čekat na povolení


Pevnou hmotu, tedy máslo, vyjmete z mísy a vložíte do dětské pleny, nebo plátýnka a utahujete. Podmáslí z něj vymačkáte točivým utahováním pleny - vznikne Vám bulka másla, kterou, ještě v plátýnku opláchněte hodně studenou vodou z kohoutku a znovu vymáčknete. Získáte tak na povchu pevnější bulku másla, kterou pak snadno oddělíte od plátýnka. Po rozbalení balíčku Vás bude čekat krásně žluťoučká koule másla, kterou buď dáte v misce, nebo v máslence do lednice, anebo si ji ještě ochutíte (jako já): česnekem (1 stroužek na 120 gr másla), rozmarýnem, tymiánem a trochou soli. Máslo jsem dala na cca 30 cm široký pruh pečícího papíru, utáhla ho do roličky a v papíru ho uložila do lednice.

No a kolik másla vytvoříte? Já jsem z 990 g smetany ke šlehání s obsahem 40% tuku, dostala přibližně 420 g másla a cca 550 ml podmáslí.

K čemu domácí máslo využijete? Všude tam, kde chcete mít jistotu, že máslo je opravdu máslo a ne hmota ředěná vodou; do receptů vyžadujících nesolené máslo a především - umíte si představit lepší snídani, než je domácí, čerstvě upečené pečivo, namazané domácím máslem?

Zbylou tekutinu nevylévejte (kromě té z opláchnutí studenou vodou). Je to podmáslí, které skvěle využijete při přípravě například lívanců. Základní recept najdete níže:



LÍVANCE, cca 25 kusů


Ingredience:


550 ml podmáslí
60 g hnědého cukru
1 kostka čerstvého, nebo 1 sáček sušeného droždí
1 sáček vanilkového cukru
500 g polohrubé mouky
2 vejce
Olej na opékání
Sůl

Postup:

V míse smíchejte podmáslí, mouku, droždí, vejce, sůl, vanilkový cukr a hnědý cukr. Prohněťte, nechte vykynout do zdvojnásobení objemu a pak pečte v pánvi nebo lívanečníku.

Podávejte s marmeládou, povidly, šlehačkou, javorovým syrupem nebo jen obalené ve skořicovém cukru. Moje děti také milují, když do každého lívance, hned po nalití těsta do lívanečníku, vhodím kolečko z jablka, nebo do těsta vmíchejte borůvky.

Tyto lívance jsou hutné a jak řekla moje nejmladší dcera "nasycující", takže nemusíte mít strach, že by si rodina stěžovala na nedostatek. Nás se u stolu sešlo 7 a nikdo neodešel nenasycen.

A toto je výtvor nejmladší dcery Barunky 

Žádné komentáře:

Okomentovat