pátek 22. května 2015

VŮNĚ ARÁBIE



Znáte ten pocit, že máte na něco dlouho chuť a nevíte přesně na co? Já jsem už roky měla chuť na arabské sýrové kuličky, které si vozil jeden z mých dávných šéfů od své maminky z Libanonu a já se jich nemohla nabažit. V Čechách jsem sýr nikdy nesehnala a začala jsem jej nahrazovat krémovým kozím sýrem. 

No a co se o víkendu nestalo! Otevřela jsem počítač a začala jsem hledat recept na rebarborový koláč. A jako vždycky, když něco hledám, najdu něco úplně jiného! Narazila jsem na něj, tedy rozumějte na arabský kuličkový sýr! Jmenuje se Labne! Huráá! Mám ho a jdu honem na to!

 
Upozoňuji, že sýr je ideální servírovat s arabskou směsí koření, která se jmenu Zatar, a zalitý olivovým olejem z nálevu. Pokud Zatar nemůžete sehnat (doporučuji projít si internetové prodejny s arabskými potravinami), posypat sýr provensálským kořením je také fajn :) A kořením nešetřete :) Servírujte s čerstvým pečivem, kterým si sýr uždibujte.

Takže jsem okamžitě nakoupila ingredience, sklenice a tady je reprodukovaný recept:

Potřebujete:

  • 2 kg bílého řeckého jogurtu
  • 1 ltr olivového oleje
  • 4 stroužky drceného česneku
  • kůra a šťáva z 1 biocitronu
  • 2 lžíce jemně sekaného kopru + do nálevu
  • 1 lžíce jemně sekané máty + do nálevu
  • 2 lžičky jemné mořské soli
  • 2 větvičky rozmarýnu do nálevu
  • 4 sklenice Kilner 500 ml, nebo raději (pokud máte v plánu věnovat sýr jako milý dárek) 6 sklenic 0,35 ml - do tohoto typu sklenice se Vám bude sýr také lépe skládat.

V míse smíchejte jogurt s citronovou kůrou, šťávou, drceným česnekem, sekaným koprem, mátou a solí. 
Nerezové velké síto nebo cedník na špagety vyložte plátnem, a jogurtovou směs do něj přelijte. Pokud máte chladný sklep, svažte cípy plátna (já jsem použila dětskou bavlněnou plenu), pevně je utáhněte, zavěste do prostoru a nechte syrovátku 3 dny odkapávat do mísy. 





Pokud, jako já, sklep nemáte, nebo je příliš teplý, přeložte zbylé cípy přes jogurtovou směs, vložte cedník do velké mísy. Směs jsem zatížila dezertním talířkem, na který jsem položila 2 plechovky piva. Každý den jsem syrovátku slila.



Po 3 dnech z odkapané směsi uválejte kuličky o velikosti vlašského ořechu, které naskládáte do sterilizovaných sklenic a proložíte občasně kořením. 


Takhle krásně sklenice Kilner před sterilizací rozeberte - sterilizují se skleněné části samostatně
a gumová těšnení také samostatně. Návod, jak sterilizovat sklenice, najdete zde.
Podle mých zkušeností to Arabové s množstvím koření ve sklenici nepřehánějí. 
Kuličky zalijte olivovým olejem tak, aby byly úplně ponořené.



Labne kuličky by při skladování v chladnu měly vydržet až 6 měsíců. Nám vydržely vždy maximálně 2 týdny - asi jsme jich nikdy neměli dostatečné zásoby, abychom měli šanci tuto výdrž ověřit :)

Přejeme Vám dobrou chuť :)  Jen na dárky asi nevystačí :)



Inspirace: ApetitOnLine





Žádné komentáře:

Okomentovat