sobota 11. října 2014

DÝŇOVÁ KARI POLÉVKA



Co je pro Vás synonymem podzimní polévky? Pro mě dýňová polévka, kterou jsem letos, ve svých víc než 40 letech, konečně uvařila. A? Dopadla skvěle. 

Při její přípravě jsem měla opravdu trému. Z čeho? Jestli je Hokkaido ta správná dýně, jestli snesu smetanu v polévce, protože krémové polévky nemám ráda. Jestli bude chutnat kamarádům, kteří nás přišli navštívit po 4 měsících (ačkoli sousedíme). A jestli tento recept čtou - ano, je to výčitka :) No a v neposlední řadě, jestli bude polévka chutnat mojí rodině, která k mé přípravě polévky přistupovala trochu skepticky. 

Skepsi rodiny jsem se rozhodla odbourat jejím zapojením do přípravy. Nejmladší dcera se potila při loupání dýně (já při jejím pozorování, jestli se škrabkou nezraní). Nejstarší dcera s kamarádkou Aničkou krájely, loupaly, krouhaly, pražily - no zkrátka se staly nenahraditelnými kuchtíky.

Proč tolik stresu? Dýňových polévek jsem ochutnala opravdu hodně a většinou to skončilo jednou, dvěma lžícemi a víc jsem nebyla schopna pozřít (asi to moje postižení s podezřením na obsah smetany v polévce). Opravdu jsem nebyla schopná si na dýňové polévce nikdy pochutnat. 

Tento recept Vám opravdu upřímně doporučuji. Uvařte si hned dvojitou dávku, nezbude. A nemějte strach. Polévka s kari bude chutnat i dětem. Kari v ní ji činí jen jemně, až podprahově pikantní, nikoli nesnesitelně pálivou.



Ingredience:
  • 1 menší Hokkaido dýně (cca 800 g), zbavené semínek, oloupané a nakrájené na kostičky
  • 25 g másla (1 lžíce)
  • 1 mrkev, nastrouhaná
  • 1 cibule, nakrájené na jemno
  • 1 velký stroužek česneku, nakrájený na jemno
  • 1 lžíce kari
  • 1 lžička hnědého cukru
  • 0.6 litru zeleninového vývaru
  • 220 ml smetany
  • sůl a pepř
Na ozdobu:
  • opražená loupaná dýňová semínka
  • čerstvá chilli paprička na jemné plátky
  • olej z dýňových semínek

Příprava:
Cibuli a česnek opečte na másle ve větším hrnci dozlatova. Přidejte kostky dýně a opékejte cca 5 minut. Přidejte strouhanou mrkev, kari, cukr a osmažte společně. Kari tak krásně uvolní celý svůj chuťový potenciál. Zalijte vývarem a vařte do změknutí (mělo by stačit 15 minut). Přidejte smetanu. Dosolte a opepřete. Nechte smetanu v polévce provařit. 

Nelekněte se, polévka nemá nyní svou typickou oranžovou barvu, protože až do této chvíle má spíše barvu kari. To se ale změní po rozmixování. Sejměte tedy polévku ze zdroje tepla a v hrnci rozmixujte tyčovým mixérem na jemný krém. 

Nasucho na pánvi opečte loupaná dýňová semínka.
Polévku na talířích posypte opraženými semínky dýně, jemně pokrájenými plátky chilli papričky (dětem servírujte polévku raději bez chilli) a do každého talíře kápněte trochu (lžičku) dýňového oleje. Jednak tím z polévky na talíři učiníte abstraktní umělecké dílo a olej současně krásně podtrhne dýňovou chuť této delikatesy. 

Můj manžel si po týdnu ohřál zbyteček polévky, která zbyla v lednici. Polévka zbyla ze dvou důvodů. Jednak jsem jí uvařila dvojitou dávku a pak se manžel týden hádal s dcerou, kdo si poslední porci rezervoval dřív. Nakonec ji nekompromisně snědl on. Samozřejmě bez ozdob a ohřátou v mikrovlnce. Nicméně mi hned večer připomenul, že jí musím okamžitě uvařit znovu a nekompromisně mi zakázal další experimenty - chce jen a pouze tuto.

Takže? Úspěch. Uff.

Žádné komentáře:

Okomentovat