středa 6. srpna 2014

MOJE PRVNÍ BIO-BEDÝNKA A ZELENINOVÉ BRIAMI



 - licensed picture from Pixmacthis image is licensed
Tak jsem si objednala a obdržela svou první zeleninovou bio bedýnku a okamžitě jsem propadla panice, jak rychle zpracuji 10 kg zeleniny. Zjistila jsem, že 10 kg váhy zní sice jako obrovské množství, ale v podstatě je to několikadenní várka zeleniny, ze které nejde až taková hrůza. 

Pro mě neobvyklá situace je, že musím jídelníček podřídit tomu, co v bedýnce mám (samozřejmě se při objednávání můžete rozhodnout pro výběr zeleniny, kterou v bedýnce chcete mít - ale já jsem se rozhodla riskovat a objednala si rodinnou bedýnku).

A co jsem v ní měla? 1 kg nových brambor, 3 červené brambory,  2 kapie, 3 pórky, 3 druhy cibule, 1 paličku česneku, 2 druhy rajčat, 1 dýni Hokkaido, 2 druhy salátu, 2 bulvy fenyklu, 1 svazek ředkviček, 4 cukety, 1 kedlubnu a cca 1 kg mrkve. Snad jsem nic nezapomněla. 
Z obsahu jsem nadšená já i moje dcera "téměř-vegetariánka".


 - licensed picture from Pixmacthis image is licensed

Po rozboru obsahu bedýnky jsem pověřila dceru, aby našla zeleninový recept, který bychom mohly společně uvařit. A tady je výsledek - recept na řecké Briami. 

Briami je vlastně velmi jednoduchá verze francouzského Ratatouille, jen zelenina v této řecké verzi je "al dente" a mohu upřímně říct, že jsem si na výhradně zeleninovém jídle, už dlouho tak nepochutnala. Zelenina si navíc zachovala svůj původní vzhled i konzistenci (nebyla rozbředlá). Předpokládám, že skvělý optický i chuťový výsledek byl výrazně ovlivněn faktem, že veškeré suroviny, které jsem použila, byly v bio kvalitě.
Takže Vás nebudu napínat, tady je recept:)

Ingredience pro 4 osoby:

  • 400 g = 1 konzerva loupaných a krájených rajčat
  • 2 lžíce protlaku nebo passaty
  • 150 ml vlažné vody
  • 200 ml olivového oleje
  • 1 kg brambor, nakrájených na kolečka 0,5 cm silná
  • 800 g = 4 menší cukety, nakrájené na kolečka 0,5 cm silná
  • 1 cibule oloupaná a pokrájená na 3 mm silná kolečka nebo půlměsíčky
  • 2 stroužky česneku
  • hrst petržele - doporučuji hladkolistou, ale může být i kudrnka
  • sůl a pepř dle chuti

Postup:

Rozehřejte troubu na 200°C.

Ve větší misce rozmíchejte 2 lžíce protlaku nebo passaty s vodou. Přidejte konzervu rajčat a olivový olej. Smíchejte a polovinu nalijte do zapékací nádoby na lasagne. 

Na omáčku v zapékací míse naskládejte vrstvu brambor, vrstvu cukety a ještě jednou vrstvu brambor a vrstvu cukety. Posolte a popřete dle chuti. Smíchejte rukou v misce nakrájenou cibuli, česnek a petržel. Navrstvěte směs na poslední vrstvu cuket a zalijte druhou polovinou rajčatové omáčky.

Vložte do rozehřáté trouby a pečte 1 hodinu. V polovině pečení polijte horní vrstvu vypečenou šťávou.


Žádné komentáře:

Okomentovat