čtvrtek 15. května 2014

OMILOSTNĚNÝ TLAKOVÝ HRNEC

Aneb, jak jsem vzala tlakový hrnec na milost.



Musím upřímně říct, že tlakový hrnec, ležel dlouho ve skříni zastrčený úplně vzadu, aby nepřekážel v cestě jeho úspěšnějším kolegům (zmrzlinovač, vaflovač, toastovač, kontaktní gril). 


Tak takhle například vypadá tlakový hrnec
Nebyl odsouzen úplně sám, protože stejně opuštěně se musí cítit například i pekárna na chleba, které pro změnu vyčítám, že  na chlebu prostě chybí kůrka a že ne vždy se mi chleba povedl - na rozdíl od chleba kynutého a pečeného klasicky v troubě, který vždy dopadl skvěle. S tím ale bohužel nesouhlasí moje zubařka, která se neustále diví, od čeho mám tak oštípané zuby. Od té skvěle upečené chlebové kůrky, samozřejmě. Takže to nebude trvat dlouho a v rámci snahy o zachování svého chrupu, se i k používání pekárny na chleba, pokorně vrátím.


No není to nádhera?
Možná mě vždycky princip hrnce děsil. Připomínal mi tikající bombu (ta unikající pára a pískání starých hliníkových hrnců) a já jsem, při své představivosti, jen s hrůzou sledovala, kdy dojde k výbuchu. Nebylo jediné zařízení, které mě děsilo. Se stejnou hrůzou vzpomínám i na starý sodovkovač. Ano, ten, do kterého se z boku šroubovaly bombičky. Jako dítě milující sodovku, jsem se několikrát snažila bombičku do "přístroje hrůzy" našroubovat. Marně. Výsledkem bylo vždy zlověstné syčení a můj vyděšený útěk z kuchyně, v očekávání obrovské exploze. 

Vypadá vlastně vcelku mírumilovně
Stejně, jako občas v šatníku objevíme dávno zapomenuté kousky, nebo se po čase smějeme starým hloupým představám, jsem já objevila kouzlo zapomenutého tlakového hrnce.

Jak jsem si pořídila svůj první tlakový hrnec? 
Byla to vlastně nehoda. Věděla jsem, že má tchýně používá tlakový hrnec pravidelně. Nikdy jsem ale upřímně nezjišťovala, jestli v něm jen vaří maso pro psy, nebo ho používá i pro běžné vaření. A protože její starý hrnec jí vypověděl službu, byl tip na vánoční dárek na světě! Samozřejmě jsme pořídili nejnovější výkřik techniky, s odnímatelnou digitální minutkou, kterou si mohla vzít s sebou do kapsy a jít se věnovat bohulibější činnosti, než je sledování unikající páry z hrnce.

Krasavec inteligentní
Bohužel, dodnes nevím, jestli nebyla tchýně dost trpělivá při čtení manuálu, nebo jí prostě tento hrnec nebyl souzen a měl skončit v naší a nikoli její kuchyni - ale nebyla s ním spokojená. Takže, jako prodejce kuchyňského vybavení nejlepších evropských výrobců, jsem nelenila a obratem jí tlakový hrnec vyměnila za standardní model, který, jak věřím, spokojeně používá tchýně dodnes.

Toho digitálního zázraku mi ale bylo líto a tak jsem se rozhodla nechat si ho a vyzkoušet, jestli je opravdu v nepořádku. Jak jsem zjistila, po cca 5 letech, kdy mi ležel ve skříni, je v naprostém pořádku a navíc, světě div se, je naprosto geniální!



Co mě donutilo tlakový hrnec po letech vytáhnout ze skříně?

Byl to překlad receptů firmy Fissler, který měl původně sloužit Vám, zákazníkům, k pochopení geniality tohoto zařízení (...protože já jsem si jí, samozřejmě, vědoma, ehm...).  A protože byla sobota 11:00 hodin, v lednici jsem měla jedno kuře, v počítači právě přeložený recept na kohouta na víně (hotového za 20 minut) a na  zahradě hladového manžela a 3 děti, rozhodla jsem se konat.

Znovu budu upřímná a přiznám se, že jsem od výsledku příliš neočekávala. Ale protože nápad použít tlakový hrnec nadchl hlavně mého manžela, pustili jsme se společně do díla. Nejsem si jistá, jestli šlo o manželovu touhu zvládnout tu natlakovanou bestii, nebo měl jen opravdu velký hlad a chtěl se rychle najíst, ale nakonec mě k hrnci téměř nepustil. 


Tohle nejsme my - my jsme ještě krásnější
Naše společné vaření opravdu miluji. Nalít si sklenici vína a stát se podavačem, kráječem, strouhačem, hnětačem, myčkou a zbožňujícím pozorovatelem kulinárního umění mé drahé a samozřejmě lepší polovičky, je pro mě asi hlubším prožitkem, než sezení v parku a držení se za ruku.

Nebudu Vás napínat. Nebýt poměrně velkého množství koňaku, který šéfkuchař vrhl do omáčky (proto doporučuji použít max. 2 polévkové lžíce), chutnalo by i dětem. Kuře bylo vynikající. Šťavnaté a hotové za 5 minut, respektive 10 minut - protože můj drahý manžel prostě nevěřil, že 5 minut bude stačit k zabití všech bakterií v mase! Opomenu fakt, že před vložením do tlakového hrnce, se porce kuřete smažily cca 10 minut na másle. 


A takhle nějak dopadl výsledek naší snahy

Jako pracující matka 3 dětí a manželka urostlého manžela, která potřebuje vařit především rychle, jsem výsledkem omráčená a plánuji, jaký další recept z tlakového hrnce Fissler vyzkouším, protože na vlastní tvorbu si zatím ještě netroufám. 

Teď už ten úsměv chápu
Takže, jestli jste dosud nechápali, proč se tyhle hrnce ještě vůbec prodávají, snad jsem Vám to pomohla vysvětlit a přiznávám, byla jsem, až do minulého víkendu, jednou z Vás. 

A zpráva pro technologické extrémisty! V letošním roce se můžete těšit na tlakový hrnec s aplikací pro Ipad.

Pokud potřebujete vědět cokoli o tlakových hrncích, neváhejte se zeptat "odborníka".

Žádné komentáře:

Okomentovat